Når VM i fodbold 2018 løber af stablen til sommer, kan vi give medlemmerne en ekstraordinær tv-oplevelse. Vi kommer nemlig til at tilbyde VM-livekampene i 4K/Ultra HD-kvalitet på Stofa Ekstrakanalen.

VM i fodbold 2018 i Rusland bliver den første slutrunde, hvor alle kampene fra TV 2 og TV 2 Sport produceres i 4K. Det er samtidig første gang Danmarks fodboldlandshold kan opleves i den flotte billedkvalitet. Udover at kampene vises i 4K-opløsning, er de samtidig i HDR (High Dynamic Range) med bedre farvedynamik. Det betyder bl.a., at fodboldbanen kan gengives langt bedre, selv om halvdelen af banen fx ligger i skygge.

– Vi glæder vi os meget til at kunne bakke op om det danske fodboldlandshold og til at kunne følge VM-kampene i knivskarp 4K-kvalitet på Ekstrakanalen. Det forventer vi, at mange sportsglade medlemmer vil sætte stor pris på. Alle de fodboldfans, der har investeret i et 4K tv vil nærmest opleve det, som om de selv sidder med på forreste række ude på stadion. Så god er billedkvaliteten, når der sendes i 4K, siger Sune Nabe Frederiksen.

Hvad sender vi?
På Ekstrakanalen sender vi ‘et spejl’ af alle livekampene fra TV 2 og TV 2 Sport samt op- og nedtakt til kampene. Der kan på nogle tidspunkter være overlap mellem kampe, og her vil det være den mest populære kamp, der bliver vist i 4K.

Hvordan har medlemmerne adgang til VM i 4K?
Alle medlemmer med et 4K tv og en tv-pakke fra Middelfart Antenneforening / Stofa kan se livekampene i 4K på Ekstrakanalen. Da vi ikke kan sende 4K via tv-boksen skal medlemmer med tv-boks skifte til almindelig tv-visning og flytte antennestikket fra tv-boksen og over i deres tv.

Hvad ved vi om sendefladen under VM?
På nuværende tidspunkt ved vi, at vi kommer til at sende livekampene fra TV 2 og TV 2 Sport på Ekstrakanalen i perioden 14/6-15/7.

Praktisk om VM i 4K:
Det kræver et 4K tv
Det er ikke muligt at se 4K via tv-boksen eller CA-modul
Det er ikke muligt at se 4K med MitTv
Det er ikke muligt at se 4K via WebTv. På WebTv vises kampene i normal HD-kvalitet.